MMORPG-pelit (engl. ”Massively Multiplayer Online Role-Playing Games”) kuuluvat MMO-pelien (engl. ”Massively Multiplayer Online Game”) sarjaan, ja ovat massiivisia, netissä yhdessä muiden pelaajien kanssa pelattavia videopelejä. Tapahtumapaikkana on useimmiten fantasia- tai scifi-maailma, jossa pelaajat liikkuvat hahmojensa kautta. Mukana saattaa olla samaan aikaan kymmeniä tuhansia käyttäjiä.
Koska MMORPG-peleissä ei ole yhtä tiettyä tavoitetta, ei niitä (ainakaan vielä) käytetä kilpapelaamiseen tai ammattimaiseen pelaamiseen. Harrastajakunnat ovat suuria, mutta vasta kun pelitavoitteet voidaan laskea ja mitata reilusti, voidaan pelitapahtumista lyödä vetoa eSports-kategoriaan kuuluvien massiivisten moninpelien tapaan. Tähän on kuitenkin vielä aikaa, ja toistaiseksi MMORPG-peleissä huomio on yksinomaan hauskanpidossa.
Mikä on MMORPG?
Pelaajien välinen vuorovaikutus on tiivistä sekä MMO- että MMORPG-genreissä, mutta MMORPG keskittyy ennen kaikkea roolipelaamiseen. Esimerkiksi MMO-peli Call of Duty: Warzonessa pelaajat taistelevat kolmen hengen tiimeissä viimeiseen selviytyjään asti, ja suorittavat pelin aikana erilaisia tehtäviä paremman varustuksen hankkimiseksi. Henkiin jäänti, viholliskohteiden tuhoaminen ja taistelukokemuksen kartuttaminen ovat päällimmäisenä mielessä.
MMORPG-peleissäkin pelaaja kehittää omaa hahmoaan suorittamalla erilaisia tehtäviä, mutta ilman aikapainetta tai muuta pakkoa. Peli-istunnon sosiaalisesta luonteesta vastaavat muun muassa chat-ikkunat, ylläpitäjien ja pelaajien järjestämät juonikehitykseen vaikuttavat tapahtumat ja pelaajien välinen kiltatoiminta. Osallistujat voivat seikkailla pelikentällä yksin tai liittoutua muiden pelaajien kanssa ja tutkia ympäristöä yhdessä. Aarteiden etsintä ja muita olentoja vastaan taistelu ovat mukavia tapoja päivittää hahmon ulkonäköä, varustusta ja taitoja, mutta peli etenee ilmankin.
Löydät alta muutamia suosituimpia MMORPG-pelejä. Kokeile kaikkia ja valitse suosikkisi!
World of Warcraft
PC:llä pelattava Blizzard Entertainmentin kehittämä World of Warcraft (WoW) sijoittuu kuvitteelliseen Azeroth-maailmaan ja siitä on julkaistu useita lisäosia. Pelaajat asettautuvat Liittouman (ihmiset, yöhaltijat kääpiöt, draeneit, worgenit ja maahiset), tai Lauman (örkit, teureenit, epäkuolleet, peikot, verihaltiat ja hiidet) puolelle, ja valitsevat haluamansa rodun.
Jokaisella rodulla on laaja taustatarina, ja pelaaja lisää peliin haluamansa hahmoluokan, ulkonäön ja nimen. Rotu vaikuttaa pelihahmon aloituspaikkaan ja sen hallitsemiin taitoihin, mutta muuten pelin sisältö ei juuri muutu hahmovalinnan myötä.
Hahmot kehittyvät ja haalivat itselleen uusia taitoja suorittamalla tehtäviä ja keräämällä erilaisia esineitä. Tasonnousut avaavat muun muassa pääsyn Liittouman ja Lauman välisiin taisteluihin ja instanssi-luolastojen tutkimiseen. Jos pelihahmo menehtyy, muut pelaajat tai tietokoneen ohjaama Spirit Healer -hahmo voivat herättää tämän henkiin. Peli ei varsinaisesti pääty koskaan, vaan tarinaan voidaan aina tehdä uusia lisäyksiä.
Guild Wars 2
ArenaNetin valmistamassa Guild Wars 2:ssa pelaajat seikkailevat suuressa, kaikille yhteisessä pelimaailmassa, joka muuttuu jatkuvasti pelaajien tekemien päätösten perusteella. Päätökset luovat ketjuja, joissa yhden tapahtuman päättymisestä seuraa toinen. Eriytettyjä instanssialueitakin löytyy, kuten valitun rodun kotialue, luolastot tai muilla palvelimilla toimivat maailmat.
Hahmovalikoimassa on ihmisten lisäksi muita rotuja, jotka on nimetty charreiksi, norneiksi, asuroiksi ja sylvareiksi. Pelaaja voi vielä erikoistua esimerkiksi soturin, puolustajan, varkaan, insinöörin, samoojan tai elementalistin rooliin. Mukana ei kuitenkaan ole muista massiivisista videoroolipeleistä tuttuja parantajahahmoluokkia.
Guild Wars 2 jatkaa vuonna 2005 lanseeratun Guild Wars -moninroolipelin jalanjäljissä ja tästäkin sarjasta on ajan kuluessa julkaistu monia uusia maailmoja, hahmoja ja taitoja mukanaan tuovia lisäosia. Päivitykset eivät kuitenkaan aina lisää peliin uutuuksia, vaan voivat muokata tarinankerrontaa muilla tavoin. Esimerkiksi vuonna 2022 ilmestynyt End of Dragons -lisäosa päätti lohikäärmeisiin keskittyvän tarinan jättäen tilaa uusille juonenkäänteille.
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic (SWTOR) on Tähtien Sotaan perustuva toimintapohjainen roolipeli, joka julkaistiin ensimmäinen kerran vuonna 2008. Pelitapahtumat sijoittuvat 3 500 vuotta ennen elokuvista tuttuja kohtauksia sisältävään aikaan, ja saaga on luotu yhteistyössä BioWaren, Electronic Artsin ja Bioware Austin LLC:n kanssa.
Vastakkain ovat Sithin imperiumi ja Galaktinen Tasavalta, ja pelaajan tavoitteena tietenkin oman hahmonsa kehittäminen. Päämäärä täytyy vihollisia kukistamalla ja suorittamalla eteen tulevia tehtäviä. Esimerkiksi eri esineiden keräilyyn ja kaupitteluun on mahdollista saada muiden pelaajien apua ja useita missioita voi suorittaa itse muodostetuissa pelaajaryhmissä. Taistelukokemus puolestaan kertyy eri planeettojen mestareilta opittujen taitojen ja liikkeiden avulla.
Pelattavia hahmo-lajeja on kymmenkunta ja lisäksi pelissä on kolme keskeistä roolia: parantaja, vahingontekijä ja vihollisten huomioon itseensä vetävä tankki. Pelitarinat risteävät toisiaan, mutta ne on jaettu päähahmoluokkien mukaan kolmeen alalukuun.
Chrono Odyssey
Chrono Odyssey kuuluu uusimpiin MMORPG-peleihin ja siinä seurataan Idraiginn-nimisen järjestön tarinaa. Ryhmä on sodassa 12 jumalaa vastaan ja pelimaailma tarjoaa laajan kattauksen mukaansatempaavia tarinoita, karttoja ja luolastoja. Tiedossa on massiivisia taisteluita ja mielenkiintoinen roolijärjestelmä, jossa hahmot jaetaan alaluokkiin niiden suorittaman työtehtävän perusteella.
Korealaisen Npixelin kehittämän pelin taustalla hyrisee Unreal Engine -ohjelmisto. Se tekee yksityiskohtaisista grafiikoista äärimmäisen todentuntuisia ja silmiä hivelevän kauniita. Pelin soundtrackista vastaa God of Warista, StarCraftista ja Overwatchista tuttu säveltäjä Cris Velasco. Chrono Odyssey julkaistaan konsoleille, iOS:lle, Androidille ja PC:lle vuosien 2022–23 vaihteessa, ja siitä odotetaan massiivista menestystä, josta syntyy sarjakuvia, kirjoja ja konseptitaidetta.
MMORPG-pelien kustannukset – mitä harrastaminen maksaa?
MMORPG-pelit voivat olla ilmaisia, mutta usein kyseessä on kertamaksullinen julkaisu tai kuukausittain veloitettava maksu. Pelien valmistajat keräväät lisätuloja maksullisilla lisäosilla ja laajennuksilla ja ohjelmoivat peliin erilaisia mikromaksuja, joilla hahmon kehittäminen nopeutuu tai tehtävien suorittaminen helpottuu.
Hahmojen taidoilla ja tavaroilla voi olla myös reaalimaailmassa mitattava rahallinen arvo. Summa määräytyy kysynnän, tarjonnan ja hahmon tai esineen harvinaisuuden mukaan. NFT-teknologia mahdollistaa virtuaalisten tokeneiden kaupankäynnin, mutta pelin julkaisijasta riippuu, miten rahallisiin vaihtokauppoihin suhtaudutaan. Kaupankäynti voi olla täysin tuettua toimintaa tai ehdottoman kiellettyä.
Pelien lisämaksuja on välillä rinnastettu netin rahapeleihin, on tärkeää muistaa että roolipeleistä voi nauttia täysin myös perusmaksun hinnalla.